Leren en veranderen met de Lesson Study; een praktijkevaluatie onder experts praktijkleren
Cliëntgroepen: Overige | Thema's: Context & condities van de zorg | Status: Lopend | Startjaar: 2022
In het kort
Bij ’s Heeren Loo Praktijkleren staan de leervragen van de studenten centraal. Voor het beantwoorden van deze leervragen, geeft een diverse groep van experts uit de praktijk - ieder met eigen relevante ervaring, inzichten en kennis - enkele keren per jaar online les aan de studenten. Op dit moment is er geen aanbod van didactische en inhoudelijke deskundigheidsbevordering voor experts uit de praktijk die deze digitale lessen verzorgen.
De Lesson Study methodiek is een methodiek voor deskundigheidsbevordering van leraren; een cyclisch proces van lesontwerp, observeren en analyseren van lessen op basis van de behoeften van studenten. Hiermee zou je de didactische kennis en vaardigheden van de experts kunnen vergroten en hen kunnen inspireren om op zoek te gaan naar aanvullende (pedagogisch) inhoudelijke kennis. Deze methodiek is nog niet eerder toegepast binnen praktijkleren in een zorgorganisatie in de gehandicaptensector. ’s Heeren Loo pakte dat op.
Er is een praktijkevaluatie uitgevoerd van de Lesson Study methodiek met een voor- en een nameting met 3 multidisciplinaire groepen experts. Elke groep volgde 1 cyclus van de Lesson Study methodiek van 6 bijeenkomsten. Daarnaast werden 2 professionals van de Academie van ’s Heeren Loo opgeleid als procesbegeleider. Zij begeleidden ieder een groep van experts bij het doorlopen van de Lesson Study.
Resultaat en opbrengst
Het praktijkonderzoek heeft geleid tot een rapport voor intern gebruik.
Financiers
- ZonMw
- 's Heeren Loo Academie
Duurzame samenwerking